Plastikbloggen
 
 

 

HÄLSA och att MÅ BRA

Nyckeln till Lycka & Skönhet

Man kan filosofiera kring ordet skönhet länge med tanke på att det finns så många olika tips och förslag på hur kunna nå till detta. Vad är det som gör oss så motiverade till att tänka på vårt utseende och vad betyder skönhet eller yttre skönhet för olika individer?

Hälsa tänker jag på när jag tänker på skönhet. Kost, motion/ träning och sömn är de tre punkter som utgör grunden för hälsan. Om vi sköter dessa på ett bra sätt kan vi leva ett mycket hälsosammare liv. Detta kan ibland låta tråkigt och för många är det svårt att få tid men vi får inte glömma att allt har en viktig funktion i vår vardag, därmed i våra liv.

För att må bra behöver vi alla motionera Jag tycker personligen att träning är något kul, inget måste, för det är här vi börjar tappa fokus för träningen. Måste är inget kul uttryck, och vi människor har ändå så mycket måsten att utföra i våra liv i alla fronter så det räcker. Det är alltså viktigt att tänka på att träning /fysisk aktivitet skall vara något av intresse, vissa av oss gillar att dansa, boxas, gå ut på en promenad eller jogga medan andra föredrar gym, gruppträning såsom yoga, aerobic mm. Gör något som du gilla, så länge du gör någon fysik aktivitet så räknas det som träning. Att ha ett mål med träningen kan även vara motiverande.

Träning och kost hör ihop och det är då viktigt att balansera mellan dessa. Vad jag brukar tänka på när det gäller kost är att försöka undvika att äta för många kalorier och givetvis också vitt bröd. Om man delar upp veckodagarna och tränar regelbundet ca 2-3 ggr i veckan under 45-60 min per tillfälle, så kan man också unna sig vissa godsaker såsom godis, fettrik mat 1-2dgr i veckan. Försök att variera din kost, ät inte samma sorts mat varje dag som t ex. sallad, utan variera gärna kosten så att kroppen får i sig den näring och därmed energi för att orka jobba, träna och leva normalt. Man tror att man kan gå ner i vikt och undviker därför att äta fet mat, vilket oftast är fel, för kroppen måste nämligen inta en viss procent fett för att bryta ned fettet man får i sig.

Använd gärna olja, helst olivolja i salladen, försök att få i dig nyttigt fett såsom avocado, banan. Grönsaker är också viktigt att man äter, helst kokta. Som kött föredrar jag kyckling, kycklingfilè men nötkött och fisk är också bra att äta, speciellt för kvinnor. Vi behöver egentligen inte så mycket kött som män, vitt kött är därmed att rekommendera för kvinnor.

Se också till att få vila och sova tillräclkilgt. Under sömnen återhämtar sig kroppen och läkning/ återhämtning sker. Minst 6-7 timmar/ natt behöver de flesta sova. Det är svårt att ta tillbaka förlorad sömn har också senare forskning visat. Bra sömn ger skönhet gäller alltså fortfarande i högsta laget!

Hösten/depression.

Hösten o vintern ger många negativa tankar. ”Höstdepression” är en benämning som ofta förekommer hos många kvinnor. Jag har lite enkla tips för att undvika dessa negativa tankar. Träning är något som kan förtränga dessa tankar och givetvis positiva tankar vilket är egentligen nyckeln till att lyckas. Försök också vara ute i ljuset mitt på dagen under vinterhalvåret för att stimulera kroppens positiva flöden. Sov ut ordentligt. Ljusterapi är bra för vissa känsliga kvinnor.

 

Hälsa & skönhet